Mutlak Polialektik Felsefe: Kadîr-i Mutlak ve Varoluşun Sırrı
Mutlak Polialektik Felsefe: Kadîr-i Mutlak ve Varoluşun Sırrı
Cevat ORHAN
Giriş
Bu makale, modern bilimin temel bulgularını ve kadim bilgelik öğretilerini, varoluşun nihai kaynağı olan Kadîr-i Mutlak olan Allah'ın tecelli sırrıyla birleştiren Mutlak Polialektik Felsefe'yi incelemektedir. Bu felsefe, evreni durağan bir yapı olarak değil, Mutlak Kaynak'ın dinamik bir yansıması olarak ele alır. Bu çok boyutlu varoluşu anlamak için, felsefenin akılsal ve manevi boyutlarını, matematiğin evrensel diliyle birleştirerek üç ana varlık halini inceliyoruz: Aşkınlık (Mutlak Hiçlik), Aşkın ve İçkinlik (Mutlak Sonsuz) ve bu hallerin kaynağı olan Allah.
Bölüm 1: Varlık Hallerinin Sırrı: Aşkınlık ve İçkinlik
Kadîr-i Mutlak olan Allah, varoluşun nihai kaynağıdır ve hem aşkın hem de içkin olma halini bir arada bulundurur. O, yaratılışın ötesinde ve üstünde olduğu gibi, aynı anda yaratılışın içinde ve her zerrede mevcuttur. Bu tecelli hali, iki ana varlık seviyesiyle anlaşılır:
1.1 Mutlak Hiçlik: Aşkınlık Hali
Mutlak Hiçlik, varoluşun ilk durumu ve sadece aşkınlık halidir. Bu, henüz fiziksel bir tecellinin veya somut bir yaratımın olmadığı, Kadîr-i Mutlak olan Allah'ın sonsuz sıfatlarının saf potansiyel olarak bulunduğu, zamandan ve mekandan münezzeh olan halidir. Bu durum, varoluşun kodunun kaynağıdır, ancak kendisi bir kod veya yaratılmış bir şey değildir. O, her şeyin var olma potansiyelidir, ancak kendisi hiçbir şey olarak tecelli etmemiştir.
1.2 Mutlak Sonsuz: Hem Aşkın Hem İçkinlik Hali
Mutlak Sonsuz ise, Kadîr-i Mutlak olan Allah'ın sonsuz sıfatlarının, hem aşkın hem de içkin olma haliyle tecelli ettiği varoluşun tamamıdır. Bu hal, yaratılışın başladığı ve sürekli devam ettiği, her an, her yerde, her zerrede ve her şeyde var olan dinamik bir süreçtir. Evrenin sürekli genişlemesi, yaşamın sonsuz çeşitliliği ve tüm fiziksel kanunlar, bu aşkın ve içkin varoluş halinin yansımalarıdır. Bu, aklın ötesinde bir birliktir ve tevhid (birlik) ilkesini somutlaştırır.
Bölüm 2: Bilim ve Felsefenin Kesişimi
2.1 Enerji, Frekans ve Titreşimin Rolü
Felsefe, evrendeki her şeyin bir enerji formu olduğunu savunur. Bu enerji, statik değil, sürekli hareket ve değişim halindedir. Her bir varlık, bu enerjinin farklı bir tezahürü olarak, kendine özgü bir frekans ve titreşime sahiptir. Bir galaksinin devasa dönüşünden bir düşüncenin yaydığı enerjiye kadar her şeyin kendine ait bir ritmi vardır. Bu, felsefenin Mutlak Sonsuz'un, kendini sürekli olarak farklı frekanslarda yansıttığı tezini destekler.
2.2 Kuantum, Belirsizlik ve Görelilik Teorisi
Modern fizikteki en çığır açıcı ilkeler, bu felsefenin temel varsayımlarıyla şaşırtıcı bir paralellik gösterir.
* Kuantum Fiziği ve Belirsizlik İlkesi: Kuantum dünyasının olasılıksal doğası ve Heisenberg'in Belirsizlik İlkesi, Mutlak Hiçlik'in özündeki erişilemezliği ve tam olarak bilinemezliği sembolize eder. Gözlemcinin, gözlemlediği sistemin durumunu değiştirmesi, bilincin evrenin yapısını etkilediği felsefi düşüncesini destekleyen bir kanıttır.
* Görelilik Teorisi: Einstein'ın Görelilik Teorisi, zamanın ve uzayın mutlak olmadığını, gözlemciye göre değiştiğini savunur. Bu, felsefenin Mutlak Sonsuz'un uzay ve zamanın ötesinde var olduğu, bizim ise bu göreceli boyutlarda Sonsuzluk'a doğru ilerlediğimiz yolculuk fikriyle örtüşür. Evrenin genişlemesi, bu dinamik sürecin en açık göstergesidir.
Bölüm 3: İnsan ve Bilincin Dönüşümü
3.1 Ruh, Beden, Bilinç ve Aklın İlişkisi
İnsan varlığı, birden çok katmanın birleşiminden oluşur. Beden, bu varoluşun fiziksel aracı ve dış dünyayla etkileşim kurma platformudur. Akıl ve Zihin, bedene bağlı olarak mantıksal ve bilişsel süreçleri yönetir. Ancak bu süreçlere anlam veren ve onları harekete geçiren esas güç, ruh'tur.
Kalb ise bu felsefenin merkezinde yer alan, sezginin ve derin bilginin kaynağı olan manevi organdır. Bilinç ise tüm bu katmanların (ruh, beden, akıl, kalp) uyumlu çalışmasından doğan farkındalık halidir. Bu bütünsel sistemi bilinçli olarak yönetme yetisi, bizi diğer varlıklardan ayıran en temel özelliktir.
3.2 Dönüşüm ve Helezonik Döngüsellik
Hayat, doğrusal bir gelişimden ziyade, sürekli bir dönüşüm döngüsüdür. Felsefe bu durumu, helezonik (sarmal) döngüsellik olarak adlandırır. Yaşamdaki her zorluk, bir "düşüş" gibi görünse de, aslında içsel bir uyanışı ve bilinçte bir sıçramayı tetikleyen bir "parabolik dönüşümdür."
Bu döngüler sayesinde, aynı deneyimleri tekrar tekrar yaşasak bile, her seferinde bir üst bilinç seviyesine çıkarız. Bu, ruhsal ve bilişsel bir yükseliştir. İnsanın varoluş amacı, tefekkür ve iradesini kullanarak bu sarmal üzerinde sürekli olarak yükselmektir.
Bölüm 4: Polialektik ve Metapolialektik Birliğin İfadesi
Polialektik, evrendeki karşıtlıkları ve zıtlıkları, mantık ve analiz yoluyla bir araya getirme sanatıdır. Bu akılsal süreç, zihnin, kaostaki düzeni görme ve her şeyin derin bir amaçla birbirine bağlı olduğunu idrak etme yoludur. Bu aşamada, yapay zeka ve teknoloji bile, bu sonsuz sistemin yasalarını anlamamıza yardımcı olan araçlara dönüşür.
Metapolialektik, polialektik düşüncenin vardığı akılsal sınırları aşan, sezgisel ve mistik bir deneyim halidir. Bu aşamada, kalp ve ruh devreye girer. İnsan, tefekkür yoluyla aklın getirdiği bilgiyi sindirerek, tüm varoluşun Mutlak Sonsuz'dan yayılan tek bir enerjinin farklı frekans ve titreşimleri olduğunu hisseder. Bu his, bilincin sadece anlamakla kalmayıp, aynı zamanda o bütünün bir parçası olduğunu derinden tecrübe ettiği bir birlik duygusu yaratır.
Bölüm 5: Varoluşun Matematiği
5.1 Fraktal Geometri ve İç İcelik
Fraktal geometri, bir parçanın bütünü yansıttığı ve her ölçekte kendini tekrar eden karmaşık desenleri inceler. Bu matematiksel gerçeklik, Mutlak Polialektik Felsefe'nin iç içelik prensibiyle doğrudan örtüşür. Felsefe, evrenin en küçük parçacığından (zerre) en büyük galaksisine (kurre) kadar her şeyin, aynı temel deseni ve bilgiyi taşıdığını savunur.
5.2 Olasılık ve Belirsizlik Teorisi
Olasılık teorisi, belirsizliğin matematiksel olarak ifade edilmesidir. Bu teori, evrenin işleyişinin temelinde olasılıkların yattığını gösterir. Felsefemiz, tesadüf olarak adlandırdığımız bu olasılıkların, aslında daha büyük bir bilinç tarafından yönetilen, ince ve mükemmel bir uyumun, yani tevafukun bir parçası olduğunu savunur. Örneğin, yıllardır konuşmadığınız bir arkadaşınızı aklınızdan geçirdikten hemen sonra, tesadüfen bir kafede onunla karşılaşmanız. Polialektik felsefeye göre bu, tüm değişkenlerin bir araya gelmesiyle gerçekleşen bir tevafuktur. Bu gibi olaylar, görünenin ötesinde bir düzenin, evrenin bize yol gösteren bir sistemi olduğunun işaretidir.
5.3 Kaos Teorisi
Kaos teorisi, ilk bakışta düzensiz ve öngörülemez görünen sistemlerin altında yatan gizli düzeni araştırır. Bu durum, felsefemizdeki sistemsizlik algısını kökten değiştirir. İnsan aklı, bir olayın neden-sonuç zincirini takip edemediğinde, onu kaotik olarak etiketler. Ancak felsefe, bu karmaşanın aslında tevafukun bir başka yüzü olduğunu iddia eder.
5.4 Helezonik ve Girdapsal Geometri
Matematik, evrendeki hareketin en temel formlarından ikisini, yani helezonik (spiral) ve girdapsal (vorteks) yapıları inceler. Bu yapılar sadece estetik biçimler değil, varoluşun kendisinin matematiksel ifadesidir. Onlar, evrenin ve bilincin dönüşüm yolculuğunu simgeler. Bir döngü tekrar ederken, aynı noktaya geri dönmek yerine, her seferinde bir üst basamağa çıkan helezonik döngüselliği temsil ederler. Örneğin, bir iş projesinde defalarca hata yapmanız, ancak her hatadan sonra yeni bir şey öğrenerek bir sonraki projede daha yüksek bir başarıya ulaşmanız. Bu, klasik bir döngü değil, her seferinde bir üst seviyeye çıkılan sarmal bir gelişimdir.
Bölüm 6: Tarihsel ve Felsefi Kökenler
Bu felsefe, modern ve kadim düşünce ekollerinden beslenir, ancak kendi benzersiz bütünsel yaklaşımını sunar.
* Platon'un İdealar Dünyası ile Bağlantısı: Mutlak Hiçlik kavramı, varoluştan önceki saf potansiyel olarak, Platon'un maddi dünyanın kusurlu bir kopyası olduğu, mükemmel ve ebedi İdealar Dünyası ile benzerlik gösterir. Her iki felsefe de görünenin ötesinde, her şeyin temel blueprint'inin bulunduğu aşkın bir kaynağın varlığını kabul eder.
* Spinoza ve Panteizm ile Farkı: Spinoza'nın "Doğa Tanrı'dır" (Deus sive Natura) görüşü, Mutlak Sonsuz'un her yerde içkin olduğu fikriyle paralellik kursa da, Mutlak Polialektik Felsefe panteist değildir. Bizim felsefemiz, Allah'ın hem aşkın hem de içkin olduğunu, yani O'nun yaratılışta var olmakla birlikte, yaratılışın ötesinde de bulunduğunu savunur. Bu, kaynağın, yarattığı şeyden daha büyük olduğu anlamına gelir.
* Tasavvuf (Sufi Mistisizmi) ile Köksel Bağlantı: Felsefemizin en derin kökleri, tevhid, aşkınlık ve içkinlik kavramlarını merkeze alan tasavvufi düşüncede yatar. Kalp, tefekkür, helezonik döngüsellik ve dönüşüm gibi kavramlar, doğrudan tasavvufi yolculukla ilişkilidir. Bu felsefe, mistik bir deneyimi akıl ve bilimle harmanlayarak modern bir dilde ifade etme çabasıdır.
Bölüm 7: İrade, Ahlak ve Anlamın Kutsal Amacı
Mutlak Polialektik Felsefe, her şeyin bir sistemin parçası olduğunu öne sürse de, insan iradesini dışlamaz.
* Özgür İrade ve Tevafuk: Bu felsefede özgür irade, rastgele kararlar vermek değil, bilinçli farkındalıkla evrenin akışıyla uyumlanmayı seçmektir. İnsan, seçimleriyle bu sonsuz sistem içinde kendi yolunu çizer. Her seçim, ya helezonik bir yükselişi tetikler ya da bir dirence neden olur. Bu direnç, acı yoluyla bilinçte bir "parabolik dönüşüme" zorlayarak yine sisteme hizmet eder.
* İyilik ve Kötülüğün Anlamı: İyilik, sistemin bütünsel uyumuna hizmet eden, bilinci yükselten ve sevgi, empati, cömertlik gibi ilahi sıfatları yansıtan eylemlerde bulunur. Kötülük ise, bu sistemin akışına direnmek, bencillik ve cehaletle hareket etmektir. Kötülük, bir "arıza" değil, sistemin dengeyi yeniden kurma mekanizmasını harekete geçiren bir öğrenme aracıdır.
* Ahlaki Sorumluluk: Her birey, seçimlerinin kendisi ve evren üzerindeki etkisinden sorumludur. Varoluşun asıl amacı, bu büyük sistemin bilincine vararak, ona sevgi ve irade ile katkıda bulunmaktır.
Sonuç
Bu makale, Mutlak Polialektik Felsefe'nin, görünen zıtlıkları ve belirsizlikleri aşarak, her şeyin tek ve bütünsel bir sisteme ait olduğunu nasıl açıkladığını gösterdi. Bu felsefe, Mutlak Hiçlik'ten Mutlak Sonsuz'a uzanan varoluş hallerini, Kadîr-i Mutlak olan Allah'ın sonsuz iradesinin tecellisi olarak tanımlar. Bu bütünsel bakış, bilim ve inanç, akıl ve kalp gibi kavramları birleştirerek, evrenin yaşayan, dinamik ve anlam dolu bir bütün olduğunu kanıtlar.
Absolute Polialectic Philosophy: The Absolutely Powerful and the Secret of Existence
Cevat ORHAN
Introduction
This article explores the Absolute Polialectic Philosophy, which synthesizes the fundamental findings of modern science and ancient wisdom with the secret of manifestation of Allah, The Absolutely Powerful, the ultimate source of existence. This philosophy views the universe not as a static structure but as a dynamic reflection of the Absolute Source. To understand this multi-dimensional existence, we combine theh philosophical and spiritual dimensions with the universal language of mathematics, examining three main states of being: Transcendence (Absolute Nothingness), Transcendence and Immanence (Absolute Infinite), and the source of these states, Allah.
Part 1: The Secret of the States of Being: Transcendence and Immanence
Allah, The Absolutely Powerful, is the ultimate source of existence and holds the state of being both transcendent and immanent simultaneously. He is both beyond and above creation, while at the same time being present within and in every single particle. This state of manifestation can be understood through two main levels of existence:
1.1 Absolute Nothingness: The State of Transcendence
Absolute Nothingness is the first state of existence and is only the state of transcendence. This is the state where there is no physical manifestation or concrete creation yet, where the infinite attributes of Allah, The Absolutely Powerful, reside as pure potential, beyond time and space. This state is the source of the code for existence, but it is not a code or a created thing itself. It is the potential for everything to come into being, but it has not manifested as anything yet.
1.2 Absolute Infinite: The State of Both Transcendence and Immanence
The Absolute Infinite is the entirety of existence where the infinite attributes of Allah, The Absolutely Powerful, manifest in the state of being both transcendent and immanent. This state is a dynamic process that began and continues to exist, being present every moment, everywhere, in every particle, and in everything. The continuous expansion of the universe, the endless variety of life, and all physical laws are reflections of this state of transcendent and immanent existence. This is a unity beyond the comprehension of the mind and gives concrete meaning to the principle of Tawhid (Unity).
Part 2: The Intersection of Science and Philosophy
2.1 The Role of Energy, Frequency, and Vibration
This philosophy posits that everything in the universe is a form of energy. This energy is not static but in a constant state of motion and change. Every being, as a different manifestation of this energy, possesses its own unique frequency and vibration. From the massive rotation of a galaxy to the energy emitted by a single thought, everything has its own rhythm. This supports the philosophical thesis that the Absolute Infinite constantly reflects itself at different frequencies.
2.2 Quantum Physics, the Uncertainty Principle, and Relativity Theory
The most groundbreaking principles of modern physics show a surprising parallel with the fundamental assumptions of this philosophy.
* Quantum Physics and the Uncertainty Principle: The probabilistic nature of quantum reality and Heisenberg's Uncertainty Principle symbolize the inaccessibility and ultimate unknowability of the Absolute Nothingness. The fact that an observer changes the state of the observed system provides evidence for the philosophical idea that consciousness impacts the very fabric of the universe.
* Relativity Theory: Einstein's Theory of Relativity argues that time and space are not absolute but relative to the observer. This aligns with the philosophical notion that the Absolute Infinite exists beyond time and space, while our journey is a progression towards this Absolute within these relative dimensions. The expansion of the universe is the clearest demonstration of this dynamic process.
Part 3: The Human Being and the Transformation of Consciousness
3.1 The Relationship between Soul, Body, Consciousness, and Mind
Human existence is composed of the synthesis of multiple layers. The body is the physical vehicle for this existence and the platform for interacting with the external world. The mind and intellect manage logical and cognitive processes. However, the true power that gives meaning to these processes and animates them is the soul.
The heart, in this philosophical context, is not just an organ but the spiritual center and the source of intuition and profound knowledge. Consciousness is the state of awareness that emerges from the harmonious work of all these layers (soul, body, mind, heart). The ability to consciously manage this holistic system is the most fundamental trait distinguishing us from other beings.
3.2 Transformation and Helical Cyclicity
Life, rather than being a linear progression, is a continuous cycle of transformation. The philosophy names this helical (spiral) cyclicity. Even though every challenge in life may seem like a "fall," it is actually a "parabolic transformation" that triggers an inner awakening and a quantum leap in consciousness.
Through these cycles, even when we repeat the same experiences, we rise to a higher level of consciousness each time. This is a spiritual and cognitive ascent. The purpose of human existence is to continuously ascend this spiral using contemplation and will.
Part 4: The Expression of Polialectic and Metapolialectic Unity
Polialectic is the art of bringing together opposites and contradictions in the universe through logic and analysis. This rational process is the way the mind sees the order in chaos and comprehends that everything is connected with a deep purpose. In this stage, even artificial intelligence and technology become tools to help us understand the laws of this infinite system.
Metapolialectic is an intuitive and mystical state of experience that transcends the rational limits of polialectic thought. In this stage, the heart and soul come into play. A person, through contemplation, internalizes the knowledge gained by the mind and intuitively feels that all existence is made of a single energy that emanates from the Absolute Infinite at different frequencies and vibrations. This feeling creates a sense of unity where consciousness not only understands but also profoundly experiences being a part of that whole.
Part 5: The Mathematics of Existence
5.1 Fractal Geometry and Interconnectedness
Fractal geometry studies complex patterns that repeat themselves and resemble themselves at every scale. This mathematical reality directly overlaps with the interconnectedness principle of the Absolute Polialectic Philosophy. The philosophy argues that everything from the smallest particle to the largest celestial body carries the same fundamental pattern and information.
5.2 Probability Theory and Uncertainty
Probability theory is the mathematical expression of uncertainty. This theory, which calculates the chance of an event, shows that at the heart of the universe's workings are probabilities rather than rigid and absolute rules. Our philosophy argues that these probabilities, which we call coincidence, are actually part of a higher, perfect harmony, which is Tawafuq, managed by a greater consciousness. For instance, you might suddenly think of a long-lost friend and then run into them by chance at a coffee shop. According to Polialectic Philosophy, this isn't a random event but a Tawafuq brought about by the convergence of all variables within a greater system.
5.3 Chaos Theory
Chaos theory investigates the hidden order beneath systems that initially appear disordered and unpredictable. This mathematical reality fundamentally changes our perception of disorder. When the human mind cannot follow the cause-and-effect chain of an event, it labels it as chaotic. However, the philosophy asserts that this chaos is just another face of Tawafuq.
5.4 Helical and Vortex Geometry
Mathematics studies two of the most fundamental forms of movement in the universe: helical (spiral) and vortex structures. These forms are not just aesthetic; they are the mathematical expression of existence itself. They symbolize the journey of transformation for both the universe and consciousness. By representing an ascending helical cyclicity, they show that during a cycle of repetition, we do not return to the same point but rise to a higher level with each turn. For example, you might make repeated mistakes on a work project, but after each mistake, you learn something new, leading to greater success on the next project. This is not a classic cycle but a spiral of development where you ascend to a higher level with each turn.
Part 6: Historical and Philosophical Origins
This philosophy draws upon ancient and modern schools of thought while presenting its own unique holistic approach.
* Connection to Plato's Theory of Forms: The concept of Absolute Nothingness, as the pure potential preceding existence, bears a similarity to Plato's realm of Forms—the perfect and eternal blueprint from which the material world is a flawed copy. Both philosophies acknowledge a transcendent source that holds the fundamental pattern for everything.
* Distinction from Spinoza and Pantheism: While Spinoza's view that "God is Nature" (Deus sive Natura) parallels the idea of the Absolute Infinite being immanent everywhere, Absolute Polialectic Philosophy is not pantheistic. Our philosophy asserts that Allah is both transcendent and immanent, meaning He exists both within and beyond creation. This signifies that the source is greater than the created.
* Root Connection to Sufi Mysticism: The deepest roots of our philosophy lie in Sufi thought, which centers on the concepts of Tawhid, transcendence, and immanence. Key ideas like the heart's role, contemplation (tefekkür), and helical cyclicity are directly related to the Sufi journey. This philosophy represents an effort to express a mystical experience in a modern language by blending it with reason and science.
Part 7: Will, Morality, and the Sacred Purpose of Meaning
While Absolute Polialectic Philosophy proposes that everything is part of a system, it does not exclude human will.
* Free Will and Tawafuq: In this philosophy, free will is not about making random decisions but about consciously choosing to align with the flow of the universe. Through our choices, we carve our own path within this infinite system. Each choice either triggers a helical ascent or causes resistance. This resistance, through pain, forces a "parabolic transformation" in consciousness, which ultimately serves the system again.
* The Meaning of Good and Evil: Good is acting in service of the system's holistic harmony, elevating consciousness, and reflecting divine attributes such as love, empathy, and generosity. Evil is resisting the flow of this system, acting out of selfishness and ignorance. Evil is not a "glitch" but a learning tool that triggers the system's mechanism to re-establish balance.
* Moral Responsibility: Every individual is responsible for the effect of their choices on themselves and the universe. The ultimate purpose of existence is to become aware of this great system and to contribute to it with love and will.
Conclusion
This article has demonstrated how Absolute Polialectic Philosophy explains that everything belongs to a single, unified system by transcending apparent contradictions and uncertainties. It defines the states of existence, from Absolute Nothingness to the Absolute Infinite, as the manifestation of the infinite will of Allah, The Absolutely Powerful. This holistic perspective proves that science and faith, mind and heart, are not opposing concepts but are two different paths to the same great truth.
Cevat ORHAN
Yorumlar
Yorum Gönder