Polialektik: Mutlak Sonsuza Giden Bütünsel Yaklaşım
Polialektik: Mutlak Sonsuza Giden Bütünsel Yaklaşım
Cevat ORHAN
Giriş
Varoluşun temelinde yatan nihai “durum” veya “kaynak” olan Mutlak Hiçlik kavramından doğan Polialektik, bilginin ve varoluşun kendisini yeni bir paradigmada ele alan bütünsel bir felsefedir. Bu yaklaşım, sadece bilimsel bir metodoloji değil, aynı zamanda insanın kendisini, ahlakını ve ruhunu da dönüştüren eksiksiz bir yaşam sistemidir. Polialektik yaklaşım, modern dünyanın parçalanmış zihniyetine karşı, her şeyin birbiriyle olan derin ilintisini vurgulayan ve Hak ve Hakikat yolcusu olarak amaçlı bir gayretle ilerlemeyi hedefleyen bir yolculuktur.
Bölüm 1: Felsefenin Temelleri
Polialektik yaklaşımın en temel ilkesi, Polialektik Bütünlük’tür. Bu, evrendeki her şeyin (madde, enerji, bilinç, ruh, fikirler) birbiriyle bağlantılı olduğu ve sürekli bir titreşim ve hareket halinde olduğu düşüncesidir. Bu bütünlük içinde bilgi, parçalı ve bağımsız değildir; her şey, sonsuz olasılıkların bulunduğu bir potansiyel olan Levh-i Mahfuz'un bir yansımasıdır.
Bu bütünlüğün incelenmesi, Polialektik Bilim adı verilen bir metodoloji ile mümkündür. Bu sistem, analiz, antitez ve sentez döngüsünü kullanarak hakikate ulaşır. Bir bilgi, kendi içinde bir çelişki barındırsa bile, bu çelişki bir yok etme aracı değil, daha yüksek bir senteze ulaşmak için bir fırsat olarak görülür. Bu süreçte akıl ve kalp, bilim ve maneviyat birbirinden ayrılmaz.
Bölüm 2: Çalışma Sistemleri ve Metodoloji
Polialektik Bilim, sadece teorik bir yaklaşım değildir; pratik, dinamik ve kapsamlı bir metodoloji sunar:
* Çift Yönlü Gözlem: Bu sistem, hem en ince ayrıntılara hakim olmak için tüm bilimsel metodları (gözlem, deney, teknoloji vb.) kullanır hem de bu ayrıntıları daha büyük bir bütünlük içinde anlamlandırır. Hayatın ve insanlık tarihinin tecrübelerinden faydalanarak, her olaya ibret gözüyle bakmak esastır.
* Dengeli ve Rasyonel Düşünce: Polialektik zihin, önyargıdan tamamen temiz olmayı hedefler. Duygusal ve rasyonel zekayı birleştirir, sadece akla değil, aynı zamanda sezgiye de yer verir. Bu, kişiyi relax olabilme ve olaylar karşısında bir gözlemci gibi kalabilme yeteneğine ulaştırır.
* Sürekli Dinamizm: Hakikat, statik bir bilgi yığını değil, sürekli bir akış halindedir. Bu nedenle Polialektik bilim durağan değildir; sabırlı olmak, beklemeyi bilmek ve zorluklar karşısında sarsılmaz bir metanet sergilemek bu yolun olmazsa olmazıdır.
Bölüm 3: Hakikat Yolcusunun Erdemleri
Polialektik yaklaşım, sadece bilgi biriktiren değil, aynı zamanda kendini dönüştüren bir insanı hedefler.
* Alçak Gönüllülük ve Haddini Bilmek: Bilgi arttıkça, kişinin kendi bilgisizliğinin farkına varması ve haddini bilmesi gerekir. Bu, asla kibirli olmamak ilkesinin temelidir. Alçak gönüllü ve mütevazı olmak, bilginin akışını açık tutar ve insanı daha büyük bir öğrenmeye hazırlar.
* Metin Olmak: Bu, hem sağlam, tutarlı ve güvenilir bir karakter (bir metin gibi) olmaktır hem de dış dünyanın tüm karmaşası ve çelişkileri karşısında sarsılmaz bir duruş sergilemektir. Hak ve Hakikat yolcusu bu içsel sağlamlıkla yoluna devam eder.
* Kendini Bilmek: Tüm bu dışsal bilgi arayışının nihai amacı, kişinin kendini bilmesidir. Kendi düşüncelerini, duygularını ve yerini anlayan bir kişi, evrenin ve sonsuzun bütünlüğünü de anlamaya başlar.
Bölüm 4: Uygulama Alanları ve Güncel Sorunlara Yaklaşım
Polialektik Bilim, teorik bir çerçeveden öte, modern dünyanın parçalanmış sorunlarına bütünsel, etik ve sürdürülebilir çözümler sunar.
* Ekonomi ve Siyaset: Polialektik bir modelde ekonomi sadece kâr maksimizasyonunu değil, helal kazanç ilkesiyle ekolojik ve toplumsal adaleti de gözetir. Siyasette ise, çatışan görüşler nihai bir senteze ulaşmak için bir araya getirilir ve kararlar bütünün yararına olacak şekilde alınır.
* Sanat ve Yaratıcılık: Sanat ve yaratıcılık, hayal gücünün motoruyla hakikate giden güçlü araçlardır. Polialektik sanatçı, konunun tüm katmanlarını birleştirerek bütünsel bir ifade yaratır.
* Eğitim Sistemi: Polialektik bir eğitim yaklaşımı, bilgiyi bağımsız derslere ayırmak yerine, dersleri birbiriyle bütünleştirir. Eğitimin nihai amacı, öğrencilere sadece bilgi aktarmak değil, aynı zamanda kendilerini bilmeleri için gerekli araçları sağlamaktır.
Sonuç
Polialektik; bilgi biriktirmek değil, Hak ve Hakikat yolcusu olarak varoluşun gizemini çözmeye katkıda bulunmaktır. Bu bütünsel felsefe, her şeyi ibret gözüyle gören bir yaklaşımla, bilimsel titizliği manevi bir derinlikle birleştirir.
Yunus Emre'nin de dediği gibi:
"İlim ilim bilmektir,
İlim kendin bilmektir."
Bu söz, polialektik yaklaşımın temelini oluşturur ve tüm yolculuğun nihai gayesini en güzel şekilde özetler.
Polialektik: A Holistic Approach to the Absolute Infinite
Cevat ORHAN
Introduction
Polialektik, born from the concept of The Absolute Nothingness, the ultimate "state" or "source" that underlies all existence, is a holistic philosophy that approaches the very nature of knowledge and being within a new paradigm. This approach is not merely a scientific methodology but a complete system for living that transforms a person's character, ethics, and soul. Polialektik stands against the fragmented mindset of the modern world, emphasizing the deep interconnectedness of all things and aiming to progress with a conscious purpose as a traveler on the path of Truth and Justice.
Part 1: The Foundations of the Philosophy
The most fundamental principle of the Polialektik approach is Polialektik Wholeness. This is the idea that everything in the universe (matter, energy, consciousness, spirit, ideas) is interconnected and in a constant state of vibration and motion. Within this wholeness, knowledge is not fragmented and independent; everything is a reflection of The Preserved Tablet (Levh-i Mahfuz), a potential of infinite possibilities.
The study of this wholeness is made possible through a methodology called Polialektik Science. This system uses the cycle of analysis, antithesis, and synthesis to reach the truth. Even if a piece of information contains a contradiction, this contradiction is seen not as a tool for destruction, but as an opportunity to reach a higher synthesis. In this process, the mind and the heart, science and spirituality are not separated.
Part 2: Working Systems and Methodology
Polialektik Science is not just a theoretical approach; it offers a practical, dynamic, and comprehensive methodology:
* Two-Way Observation: This methodology uses all scientific methods (observation, experiment, technology, etc.) to master the finest details and then interprets these details within a larger whole. It is essential to benefit from the experiences of life and humanity, and to look at every event with the eye of a lesson.
* Balanced and Rational Thought: A Polialektik mind aims to be completely free from prejudice. It unites emotional and rational intelligence, giving a place not only to logic but also to intuition. This leads the person to be able to relax and remain as an observer in the face of events.
* Continuous Dynamism: Truth is not a static pile of information, but a constant flow. Therefore, Polialektik science is not static; it requires patience, the ability to know when to wait, and to show an unwavering fortitude in the face of challenges.
Part 3: The Virtues of the Traveler of Truth
The Polialektik approach aims to transform the person themselves, not just their knowledge.
* Humility and Knowing One's Place: As knowledge increases, a person must realize their own ignorance and know their limits. This is the foundation of the principle of never being arrogant. Being humble and modest keeps the flow of knowledge open and prepares a person for greater learning.
* To Be a Firm Person (Metin Olmak): This means to be a person with a solid, consistent, and trustworthy character (like a text). It also means to have an unshakeable stance in the face of all the chaos and contradictions of the outer world. A traveler on the path of Truth and Justice continues their journey with this inner firmness.
* To Know Oneself (Kendini Bilmek): The ultimate goal of all this external quest for knowledge is to know oneself. This is accepted as the deepest way to understand the universe. A person who understands their own thoughts, feelings, and place begins to understand the wholeness of the universe and the infinite.
Part 4: Fields of Application and Approach to Current Issues
Polialektik Science, beyond a theoretical framework, offers holistic, ethical, and sustainable solutions to the fragmented problems of the modern world.
* Economics and Politics: In a Polialektik model, the economy does not just seek profit maximization; it also adheres to the principle of halal gain, considering ecological and social justice. In politics, conflicting views are brought together to reach a final synthesis, and decisions are made for the benefit of the whole.
* Art and Creativity: Art and creativity, fueled by imagination, are powerful tools for reaching the truth. A Polialektik artist does not just address one topic but unites all the layers of a subject to create a holistic expression.
* Education System: A Polialektik approach to education connects fragmented subjects. The ultimate goal of education is not just to transfer information but to provide students with the tools to know themselves and become a traveler on the path of truth and justice.
Conclusion
Polialektik is not about accumulating information; it is about contributing to solving the mystery of existence as a traveler on the path of Truth and Justice. This holistic philosophy unites scientific rigor with a spiritual depth, by looking at everything with the eye of a lesson.
As Yunus Emre said:
"Knowledge is to know yourself.
If you don't know yourself, what's the point?"
This quote forms the foundation of the Polialektik approach and beautifully summarizes the ultimate purpose of the entire journey.
Cevat ORHAN
Yorumlar
Yorum Gönder