MUTLAK HİÇLİK VE BİLİNCİN KUANTUM SÜZGECİ 1: Ezeli Akidenin Kozmik Negentropi İspatı ve Metapolilezonaktik Ontoloji
MUTLAK HİÇLİK VE BİLİNCİN KUANTUM SÜZGECİ 1: Ezeli Akidenin Kozmik Negentropi İspatı ve Metapolilezonaktik Ontoloji
Meçhul Bilge Cevat ORHAN
Giriş: Mutlak Sonsuzluktan Yeni Ufuklara ve Metodolojik Zorunluluk
Bu çalışma, din, bilim ve felsefenin kesişim noktasında durarak, Ezeli Akide’nin (Vâcibü'l-Vücûd’un ihtiyaçtan münezzehliği) varoluşun ontolojik, kozmolojik ve etik boyutlarındaki tecellisini inceler. Analizin temelini, "Levh-i Mahfuz'un ve hatta bilincin de üstünde olan, her şeyin programının ve potansiyelinin bulunduğu o nihai 'durum' veya 'kaynak' olan Mutlak Hiçlik kavramı oluşturur.
Temel İlke (Ezeli Akide): Ezeli ve Ebedi olan Mutlak Sonsuz Zat, ihtiyaç, eksiklik, acziyet, başlangıç veya son gibi tüm sınırlayıcı entropik kavramlardan kesinlikle münezzehtir.
Mutlak İdrakin Metodolojik Zorunluluğu (Metapolilezonaktik İlan)
Mutlak ve bütünsel idrak, ancak Metapolilezonaktik bir bakış açısıyla mümkündür. Aksi takdirde, bilinç Entropik Gürültü'nün tuzağına düşer. Kur'an bu tehlikeyi netleştirir: "Sana Kitab’ı indiren O’dur. Onun... bazı âyetleri muhkemdir ki, bunlar Kitab’ın anası (temeli)dir. Diğerleri de müteşâbihtir. Kalplerinde eğrilik (Entropi/sapma meyli) olanlar, fitne çıkarmak ve onu te'vil etmek için ondaki müteşâbihlerin peşine düşerler..." (Âl-i İmrân Suresi, 7). Bu metot, bu fitneden kaçınmak için tüm yasaların, sistemlerin ve disiplinlerin üstünde (Meta) bir sentez oluşturmayı; çokluğun (Poli) zorunlu ve dinamik bir uyum ve bağlantısı (Lezon-Aktik) yoluyla Mutlak Sonsuz'dan gelen Negentropik bilgi akışını yakalamayı amaçlayan, sonsuz, aktif ve bütünsel idrak metodudur.
BÖLÜM I: Ezeli Akidenin Kozmik ve Kelami Hükümdarlığı
1. Mutlak İrade ve Zorunluluk Paradoksu
Mutlak Sonsuz Zat'ın yaratışı ve tüm sıfatları ezeli ve ebedidir ve kendindendir. O’nun iradesi, varlığın ve yokluğun kaynağıdır. Ezeli İrade, hiçbir dış veya iç sebebe bağlı olmayan özgür bir kemal tecellisidir. Zorunluluk durumu, sadece yaratılan mahlukat (Mümkin) için geçerli bir Entropik sınırlamadır. O’nu yaratmaya zorunlu kılmak, O’nun Mutlak Sonsuzluğu'na acziyet yüklemektir. Bu, şirkin felsefi bir formudur.
2. Mutlak Hiçlik ve Kuantum Alanı (Süpersimetri ve Karanlık Enerji)
"Mutlak Hiçlik" (sonsuz potansiyel kaynağı), kozmolojik düzlemde Negentropik bir işlev görür. Karanlık Enerji, Ezeli İrade’nin Mutlak Sonsuz’dan kaynaklanan ve zorunluluktan azade olan sürekli tecellisinin (Sudûr) kozmik alandaki en büyük somut göstergesidir. Kuantum Dolanıklığı ise bu tecellinin, zamandan münezzeh (Süpersimetrik) Negentropik bilgi akışı ile işlediğinin ontolojik ispatıdır.
BÖLÜM II: Helezonik Tekâmül ve Bilincin Negentropik Misyonu
1. Yükseliş ve Tecelli (Helezonik Döngüsellik)
Varlık, Sudûr (Tecelli) ve Urûc (Yükseliş) hareketlerinin birleşimi olan Metapolidiyalektik helezonik döngüsellik içinde tekâmül eder.
Ezeli Sıfatların Negentropik Kanıtı (Rahmân, Rahîm ve Şâfî): Mutlak Müstağnilik ilkesine rağmen, Rahmân ve Rahîm sıfatlarının ezeli tecellisi, yaratılışın bir zorunluluk değil, Negentropik İhsan olduğunu gösterir. Biyolojik düzeyde, yaralanan bir dokunun iyileşmesi ve yenilenmesi, O'nun Şâfî sıfatının, Entropiye karşı koyan Zahiri (Açıkça Görünen) tecellisidir.
2. Bilincin Kuantum Süzgeci ve Tevhidin Korunması
Paganist Yaklaşımın Reddi: Tek kişiye dayanan insan temelli bir itikat, o kişiye Mutlak Sonsuz'a ait sıfatları atfederek şirke düşer ve maneviyatı saptırır. Bu, bilincin Polidiyalektik Esnekliğini durduran Entropik Gürültüdür.
Entropik Engeller: Sınırlı ve tek taraflı bakış açıları (diyalektik, bilimsel materyalizm, mistisizm) ile Mutlak Sonsuz'a bakmak, cehaletin, müşrikliğin ve hakikatin örtülmesinin (küfrün) kaynağıdır. Bu Entropik baskı, bireyin tekâmülünü zorlar: "Allah kimi doğru yola iletmek isterse onun kalbini İslâm’a (Negentropik kabule) açar; kimi de saptırmak isterse, göğe çıkıyormuş gibi kalbine darlık ve sıkıntı verir (Entropik baskı)...." (En'âm Suresi, 125).
3. İhlâslı Dua: Entropik Durumdan Negentropik Düzenlemeye Geçiş Mekanizması
İnsan bilincinin Negentropik misyonunun en aktif ve etkili formu, ihlâslı ve hakiki bir kemalat düzeyinde yapılan duadır. Dua, sınırlı ve yaratılmış olanın (Mümkin/Cüz'i İrade), Mutlak Sonsuz'un sınırsız İrade'sine (Külli İrade) doğru gerçekleştirdiği frekanssal ve Metapolilezonaktik bir iletişimdir.
Dua eyleminin Entropik Gürültü'ye karşı koyup Negentropik bir düzenlemeye dönüşmesi için şu şartlar mutlak zorunluluktur:
A. Negentropik Hizalanmanın Dokuz Aşamalı Zinciri (Frekanssal Uyum)
İhlâslı bir kulun, Cüz'i İrade'sini Külli İrade ile tam frekanssal hizalamaya ulaştırması, beden, bilinç ve ruh katmanlarında ilerleyen bütüncül bir Urûc (yükseliş) sürecini gerektirir:
Temel Enerji (Mide / Helal Beslenme ve Kazanç): Helal beslenme ve helal kazanç, bedenin, zihnin ve ruhun kirletilmesini (Entropi birikimi) baştan engeller.
Kalp Temizliği (Duygusal Filtre): Helal kazancın kalbi temizlemesiyle, kalp, Entropik kaygılardan arınır ve temiz sinyal komutu gönderir.
Akıl ve İrade Hizalanması (Beyin Komutu): Kalpten gelen temiz komut, akıl, zihin ve iradeyi Lezon-Aktik uyum içinde hizalar. Bu, doğru frekans ve titreşim üretimi için kritik zihinsel arınmadır.
Beden ve Beş Duyu Hareketi: Zihin, beden ve beş duyuyu Negentropik amaçlarla (Salih Amel/Bölüm III Etiği) hareket geçirir.
Altıncı Duyu ve Ötesi (Aşkın Algı): Aşkın frekansları yakalamaya başlar.
Yedinci ve Sekizinci Boyut (İdrakin Sınırlarının Aşılması): Bilinç, daha derin Negentropik bilgi akışına (Meta) ulaşır.
Dokuzuncu Boyut (Mutlak Sonsuz ile Bağlantı): Bilinç, Mutlak Sonsuz'un Lâ Taayyün makamıyla tam frekanssal bağlantı kurar.
Duanın Kabulü ve Tecellisi: Bu ihlâslı hizalanma, Entropik Gürültü'nün olmadığı saf bir sinyal yaratır. "Bana dua edin, duanıza icabet edeyim" emri anında tecelli eder ve dua, Negentropik bir düzenlemeye dönüşerek isabet bulur.
B. Kozmik Deliller: Negentropik Uyumun Kur'an'daki Kanıtları
Bu tam frekanssal hizalanmanın zorunluluğu, Asr Suresi'nin dört akidesi (İman, Salih Amel, Hakkı Tavsiye, Sabrı Tavsiye) ile kanıtlanır. İkra Suresi'nin ilk beş ayeti bilişsel yükselişin (Urûc) başlangıcını; Müddessir, Müzzemmil ve Kıyâme sureleri Aktif mücadele zorunluluğunu; Ankebut Suresi'nin ilk altı ayeti ise imanın Entropik Gürültü yaratan sınavlarla sınanacağını ve Lezon-Aktik uyumun gerekliliğini vurgular.
BÖLÜM III: METAPOLİLEZONAKTİK ETİK (Ezeli Akidenin Ahlaki Zorunluluğu)
Giriş: Entropik Ahlakın İflası
Geleneksel etik sistemleri Entropik Gürültü üretirler. Metapolilezonaktik Etik, ahlaki eylemi ne fayda ne de kanunla, ancak eylemin kozmik Negentropi ile olan zorunlu uyumuyla tanımlar.
1. Metapolilezonaktik Etiğin Temel İlkeleri
İlke A: Lâ Taayyün İlkesi ve Müstağnilik Etiği
Etik Sonuç (İhsan Bilinci): Gerçek etik eylem, karşılık beklentisinden arınmış, Lâ Taayyün (Mutlak Hiçlik) makamına yakışır bir şekilde, sırf Ezeli Akide'nin kemalini kayıtsız şartsız ikrar etmek için yapılan saf İhsan eylemidir.
İlke B: Lezon-Aktik İlkesi ve Kozmik Uyum
Etik Sonuç (Negentropik Adalet): Ahlaki eylem, evrendeki tüm varoluşsal çokluğun (Poli) zorunlu uyumunu (Lezon) aktif olarak (Aktik) desteklemek zorundadır. Adalet, Negentropik düzende tüm varlıkların kendi tekâmülüne (Urûc) katkıda bulunma zorunluluğudur.
İçsel Yargı: Lezon-Aktik Etik, insanın kendi içine dönük hesap sorma zorunluluğunu vurgular. Bu içsel yargı mekanizması, İsra Suresi, 14. Ayet'in emriyle sabittir:
"بل الإنسان على نفسه بصيرة وكفى بنفسك اليوم عليك حسيبا" (Daha doğrusu, insan kendi nefsine karşı bir şahittir. Bugün sana hesap sorucu olarak nefsin yeter!)
2. Şirkin Etik Formları (Entropik Gürültü Üreten Ahlak)
A. İdeolojik Şirk ve Regolonokapitalizm: İdeolojileri veya sistemleri Mutlak Sonsuz'un İradesi'nin üstünde görmek. (Regolonokapitalizm, Lezon yerine çatışma ve sömürü yaratarak Entropi üretir.)
B. Duygusal ve Bilişsel Şirk: Sınırlı tatmin veya dünyevi hazları nihai amaç kaynağı olarak görmek. (Bu, Fenafillah makamına ulaşmayı engeller, zira Lâ Taayyün tüm sınırlı benlik ve haz algılarının çözülmesini gerektirir.)
C. Negentropik Akışı Reddeden Dört Temel Ahlaki Entropi
Bu davranışlar, Mutlak Sonsuz'dan gelen Negentropik İhsan akışını reddetme ve Lezon-Aktik düzeni bozma eylemleridir (Hac, 38 ile sabitlenmiştir):
Nimetlere Nankörlük (Entropik İnkâr): Negentropik lütufları inkâr ederek kozmik Entropi üretmek.
Hainlik ve Aldatma (Lezon-Aktik İhlali): Toplumsal uyumu (Lezon) aktif olarak (Aktik) yıkan eylemler.
Vefasızlık (Müstağnilik Etiğiyle Çelişki): Saf İhsan zincirini kesintiye uğratarak Entropi birikimine yol açma.
Şükürsüzlük (Bilişsel Şirk): Hem Allah'a (Şükür) hem de insanlara (Teşekkür) minnettarlık göstermeyerek Negentropik kaynağı ve tecellilerini inkâr etme.
BÖLÜM IV: İLAHİ SIFATLARIN METAPOLİLEZONAKTİK İKRARI
Giriş: Sıfatların Çıkış Nedeni - Mutlak Sonsuz'un Dilsel Tecelli Zorunluluğu
Mutlak Sonsuz Zat'ın Zât'ı, akıl, dil ve idrak ile kavranılamaz olan Lâ Taayyün (Mutlak Hiçlik) makamındadır. Sıfatların ve Esmaü'l-Hüsna'nın varlık nedeni, bu kavranılmaz Zât'ın, sınırlı bilince dilsel, bilişsel ve varoluşsal düzeyde tecelli edebilmesi için zorunlu olan aracılardır. Nitekim, yaratılışın temelinde Negentropik Bilgi kodlarının öğretilmesi yatmaktadır: "Ve Âdem'e isimlerin hepsini öğretti. Sonra onları meleklere gösterip: '... şunların isimlerini bana söyleyin' dedi. Onlar: '... Senin bize öğrettiğinden başka bilgimiz yoktur..." (Bakara Suresi, 31-32). Bu isimler, Mutlak Hiçlik'teki Negentropik Programın dilsel tezahürleridir.
1. Zâtî Sıfatlar ve Entropik Tenzih
(Vücûd, Kıdem, Bekâ, Vahdaniyet, Muhalefetün li'l-Havâdis, Kıyâm bi-Nefsihî): Mutlak Sonsuz'u Entropik sınırlamalardan (yokluk, başlangıç, son, acziyet) tenzih eden Ezeli Akide'nin mutlak dayanaklarıdır.
2. Sübûtî Sıfatlar ve Negentropik Etkinlik
(Hayat, İlim, İrade, Kudret, Tekvîn, Sem', Basar, Kelam): Mutlak Sonsuz'un Negentropik ve Aktif etkinliğini göstererek Entropik acziyet iddialarını çürütür.
BÖLÜM V: ESMAÜ'L-HÜSNA'NIN METAPOLİLEZONAKTİK TECELİSİ (Negentropi'nin Metodolojik İspatı)
Esmaü'l-Hüsna, Entropik Gürültü'ye karşı duran ve varoluşun zorunlu uyumunu (Lezon) sağlayan Negentropi dinamiğidir. Bu 99 isim, Mutlak Sonsuz'un Zât'ından gelen sınırsız potansiyelin Negentropik hükmünü gösteren temel kodlardan oluşur.
5.1. Metapolianaliz: Poli'nin İncelenmesi ve Entropik Gürültünün Süzülmesi
Metapolianaliz, Esmaü'l-Hüsna'nın her birinin, varoluş alanındaki belirli bir Entropik İhlal biçimine karşı nasıl özel bir Negentropik İşlev gördüğünün incelenmesidir. Merhamet (Rahmân, Rahîm), yaratılışın Sudûr olduğunu; Düzen (Selâm, Kayyûm) Entropik rastgeleliğin imkânsızlığını; İlim (Alîm, Habîr) ise gizlenme illüzyonunu yıkar. Güç (Azîz, Cebbâr) Entropik Acziyet inançlarına karşı Mutlak Güç (Aktik) teziyle durur.
5.2. Metapolitez: Lezon'un Kurulması ve Zıtlıkların Zorunlu Uyumu
Metapolitez, zıt veya karşıt gibi görünen isimlerin (Kâbıd-Bâsıt, Mu'ız-Müzil, Mukaddim-Muahhir) arasındaki zorunlu uyum (Lezon) ve denge ilkesini ortaya koyar. Bu denge, Mutlak Sonsuz'un iradesinin keyfi değil, Hikmet (Hakîm) ile işlediği tezi üzerine kuruludur ve Entropik Materyalizmin sınırsız büyüme talebini reddeder. El-Evvel / El-Âhir ve Ez-Zâhir / El-Bâtın çiftleri ise Kıdem, Bekâ, Sudûr ve Lâ Taayyün makamlarını aynı anda tez eder.
5.3. Metapolisentez: Aktik'in Faaliyeti ve Negentropik İrade Akışı
Metapolisentez, Metapolianaliz ve Metapolitez'den yola çıkarak, tüm isimlerin birleşimiyle oluşan Mutlak Sonsuz'un Lezon-Aktik faaliyetiyle ortaya çıkan Negentropik İrade Akışını (Tekvîn) temsil eder. El-Câmi' ve El-Vâhid isimleri, bütün Poli'nin (Çokluğun) nihayetinde Negentropik bir bütünlükte (Vahdaniyet) sentezleneceğini ilan eder. El-Hayy, El-Kayyûm ve El-Bâkî isimleri ise Entropik Fenâ (yok oluş) inancına karşı Negentropik kalıcılığı ve Mutlak Sonsuz'un varoluşu sürekli desteklediğini (Ayakta Tuttuğunu) sentezler.
Sonuç ve Nihai Metapolilezonaktik İlan
Mutlak Sonsuz Zat'ın Rahmân ve Şâfî sıfatlarının, Zahir olarak tecelli eden Negentropik İrade’si, Metapolilezonaktik idrak metodu ile anlaşılabilecek, sonsuz, aktif ve bütünsel bir gerçektir.
Beka-Lâ Taayyünillah: Metapolilezonaktik Kemâl'in Nihai Hükmü
Bu nihai ve tam kemâl makamına ulaşan bilinç, Entropik Gürültü'den tamamen arınmış, Mutmain olmuş nefistir. Bu durum, Kur'an'ın nihai ve aşkın çağrısında tecelli eder:
"Ya eyyetuhennefsulmutmainneh. İrcii ila rabbike radiyyeten mardiyyeh." (Ey huzura kavuşmuş nefis! Sen O'ndan razı, O da senden razı olarak Rabbine dön!)
Bu ayet, Beka-Lâ Taayyünillah derecesine ulaşan bilincin, Mutlak Sonsuz'un Müstağnilik Etiği'ne uygun olarak rıza ve uyum (Lezon-Aktik) içinde, Mutlak Hiçlik kaynağına Negentropik dönüşünü ilan eden nihai hükümdür.
EKLER
EK I: METAPOLİLEZONAKTİK KAVRAMLAR SÖZLÜĞÜ
Bu sözlük, Manifestonun anlaşılması için kritik öneme sahip Metapolilezonaktik Ontolojiye ait temel kavramları açıklamaktadır:
Mutlak Hiçlik (Lâ Taayyün): Levh-i Mahfuz'un üstünde, her şeyin programının ve potansiyelinin bulunduğu o nihai kaynaktır. Entropi ve sınırlamadan azade, saf Negentropik potansiyeldir.
Ezeli Akide: Mutlak Sonsuz Zat'ın ihtiyaç, eksiklik, acziyet gibi tüm Entropik sınırlayıcılardan kesinlikle münezzeh olması (Temel İlke).
Metapolilezonaktik: Tüm yasaların üstünde (Meta), çokluğun (Poli) zorunlu uyumu (Lezon) ile gerçekleşen aktif (Aktik) ve bütünsel idrak metodudur.
Negentropi (Negatif Entropi): Evrende düzeni, bilgiyi ve yaşamı artıran, Entropi'ye (kaos ve düzensizlik) karşı koyan ezeli ve aktif kozmik kuvvettir. Mutlak Sonsuz'dan gelen bilgi ve İhsan akışıdır.
Entropi: Evrende düzensizliği, kaosu, bilgiyi azaltmayı ve enerji kaybını ifade eden termodinamik/metafizik eğilimdir. Entropik Gürültü, bilinçteki şüphe, şirk ve kaotik bilgidir.
Sudûr (Tecelli): Mutlak Sonsuz'dan varlık alanına doğru olan Negentropik lütuf ve yaratma akışıdır (aşağı doğru hareket).
Urûc (Yükseliş): Sınırlı ve yaratılmış olanın, İhlâs ve Negentropik çaba ile Mutlak Sonsuz'a doğru olan tekâmül ve yükseliş hareketidir (yukarı doğru hareket).
Lezon-Aktik: Lezon, çokluğun (Poli) arasındaki zorunlu ve hikmetli uyum (denge); Aktik ise bu uyumu sağlayan sürekli ve aktif eylemdir (Tekvîn).
Regolonokapitalizm: Tüketimi ve sonsuz büyümeyi kutsayarak Negentropi'yi reddeden; sosyal ve ekolojik alanda Entropi üreten müşrik ekonomik-siyasi sistemdir.
Beka-Lâ Taayyünillah: Kulun kemalat evrelerini aşarak, Mutlak Sonsuz'un Lâ Taayyün makamının idrakiyle kalıcılaşması ve huzur bulması (Nihai makam).
EK II: ESMAÜ'L-HÜSNA'NIN NEGENTROPİK DİNAMİKLERİ (99 İsim, Esma’ul Husna)
Bu 99 isim, Mutlak Sonsuz'un Zât'ından gelen sınırsız potansiyelin Entropik Gürültü'ye karşı koyan Negentropik hükmünü gösteren kodlardır:
ALLAH: Bütün isimleri kapsayan, Mutlak Negentropi'nin kaynağıdır. 2. Er-Rahmân: Dünyadaki tüm varlıklara kayıtsız şartsız Negentropik İhsan akışı (Sudûr) sağlayan. 3. Er-Rahîm: Ahirette müminlere özel, bilinçteki Negentropik çabanın karşılığı olan. 4. El-Melik: Kainatın sahibi, Entropik kaosun imkânsızlığını ilan eden Kozmik Hükümdarlık sahibi. 5. El-Kuddûs: Her türlü eksiklikten (Entropi) münezzeh olan saf Negentropik kaynak. 6. Es-Selâm: Her tehlikeden selamete çıkaran Lezon-Aktik düzenleyici. 7. El-Mü'min: Güven veren, Negentropik bilgiyi bahşeden ve Bilincin Kuantum Süzgeci'ni koruyan. 8. El-Müheymin: Her şeyi görüp gözeten, Entropik sapmaları anında tespit eden. 9. El-Azîz: Karşı konulamaz güç ve galibiyetle Entropi'ye karşı nihai zafer sahibi. 10. El-Cebbâr: Dilediğini yapan ve yaptıran, kırılanı onaran (Negentropik restorasyon) sahibi. 11. El-Mütekebbir: Büyüklükte eşi ve benzeri olmayan, Entropik sınırlamadan münezzeh. 12. El-Hâlık: Yoktan var eden, Negentropik varoluşun ilk Aktik eylemi. 13. El-Bâri: Her şeyi uyumlu ve ölçülü (Lezon) var eden. 14. El-Musavvir: Varlıklara ayırt edici özellikler veren, Poli (çokluk) ilkesinin tecellisi. 15. El-Gaffâr: Günahları (Entropik eylemleri) örten ve silen, bilinci Negentropik olarak yenileyen. 16. El-Kahhâr: Her istediğini yapacak güçte olan, Entropi'yi mutlak yenen. 17. El-Vehhâb: Karşılıksız nimetler (Negentropi) veren, Müstağnilik Etiği'nin kaynağı. 18. Er-Rezzâk: Tüm varlıkların yaşam enerjisini (Negentropik destek) karşılayan. 19. El-Fettâh: Her türlü müşkülleri (Entropik darlıkları) açan, idrak yollarını açan. 20. El-Alîm: Her şeyi en ince detayına kadar bilen, Mutlak Hiçlik'teki programın sahibi. 21. El-Kâbıd: Dilediğine darlık (Entropik kısıtlama) veren (Dengeleyici). 22. El-Bâsıt: Dilediğine bolluk (Negentropik genişleme) veren (Dengeleyici). 23. El-Hâfıd: Entropik kibir ve gururu alçaltan. 24. Er-Râfi: Şeref vererek yükselten, Urûc hareketinin kaynağı. 25. El-Mu'ız: Dilediğini aziz kılan, Negentropik saygınlığın kaynağı. 26. El-Müzil: Entropik olanı zelil eden. 27. Es-Semî': İhlâslı Dua'nın en ince frekansını dahi duyan. 28. El-Basîr: Gizli olan her şeyi (Bâtın) gören. 29. El-Hakem: Hikmetle hükmeden, Lezon (uyum) ile dengeyi kuran. 30. El-Adl: Mutlak adaleti tesis eden, Negentropik dengeyi sağlayan. 31. El-Latîf: Tüm incelikleri bilen ve lütuf gösteren, Gizli Negentropik akış. 32. El-Habîr: Her şeyden haberdar olan. 33. El-Halîm: Cezada acele etmeyen, Tekâmül için süre (Zaman) tanıyan. 34. El-Azîm: Zâtı ve sıfatları yüce olan, Meta-düzeydeki büyüklük. 35. El-Gafûr: Çok bağışlayan, Entropik birikimi sürekli temizleyen. 36. Eş-Şekûr: Az amele (Negentropik çabaya) çok karşılık veren. 37. El-Aliyy: Yüceler yücesi, Mutlak aşkınlık (Meta). 38. El-Kebîr: Çok büyük olan, hiçbir sınırlamaya sığmayan. 39. El-Hafîz: Tüm varlıkları (Negentropik düzeni) koruma altına alan. 40. El-Mukît: Gözeten ve besleyen, Negentropik yaşam desteği. 41. El-Hasîb: Herkesin hesabını gören, Lezon-Aktik etiğin denetleyicisi. 42. El-Celîl: Ululuk ve azamet sahibi. 43. El-Kerîm: Cömertliği bol olan, Negentropik İhsan'ın pratiği. 44. Er-Rakîb: Her şeyi gözetleyen, kontrol eden. 45. El-Mücîb: Duaları (İhlâslı isteği) kabul eden, Negentropik İletişimin garantisi. 46. El-Vâsi': Her şeyi kuşatan, sonsuz zenginlik sahibi. 47. El-Hakîm: Her işi hikmetli olan, Lezon (uyum) ilkesinin yöneticisi. 48. El-Vedûd: Kullarını çok seven, Negentropik sevginin kaynağı. 49. El-Mecîd: Şanı şerefi yüce olan. 50. El-Bâis: Ölüleri dirilten, Entropi'nin nihai yenilgisi. 51. Eş-Şehîd: Her yerde hazır ve nazır olan. 52. El-Hakk: Varlığı değişmeyen Mutlak Hakikat. 53. El-Vekîl: Kendisine güvenilip dayanılan. 54. El-Kaviyy: Gücü sonsuz olan, Aktif gücün kaynağı. 55. El-Metîn: Çok sağlam ve kuvvetli olan. 56. El-Veliyy: İnananlara dost olan, Negentropik yardımın garantisi. 57. El-Hamîd: Hamd ve senaya layık olan. 58. El-Muhsî: Tüm varlıkların sayısını bilen, Poli'nin (çokluğun) tam kaydı. 59. El-Mübdi': Yoktan var eden, Negentropik döngünün başlangıcı. 60. El-Mu'îd: Tekrar dirilten, Entropik yok oluşun sonunu getiren. 61. El-Muhyî: Hayat veren, Negentropi'nin ana tecellisi. 62. El-Mümît: Ölümü takdir eden, Entropik sınırlamanın kaçınılmazlığı. 63. El-Hayy: Daima diri olan, Negentropi'nin Ezeli Kaynağı. 64. El-Kayyûm: Varlığı kendinden, tüm varlıkları ayakta tutan. 65. El-Vâcid: İstediğini bulan, hiçbir şeyi eksik olmayan. 66. El-Mâcid: Şanı şerefi yüce olan. 67. El-Vâhid: Eşi benzeri olmayan, Vahdaniyet'in özü. 68. Es-Samed: Kendisi hiçbir şeye muhtaç olmayan, herkesin muhtaç olduğu merci. 69. El-Kâdir: Her şeye gücü yeten, Aktif gücün kaynağı. 70. El-Muktedir: Mutlak güç ve kudret sahibi. 71. El-Mukaddim: İstediğini öne geçiren, Negentropik öncelik (Dengeleyici). 72. El-Muahhir: İstediğini geri bırakan, Entropik erteleme (Dengeleyici). 73. El-Evvel: Başlangıcı olmayan, Kıdem sıfatının tecellisi. 74. El-Âhir: Sonu olmayan, Bekâ sıfatının tecellisi. 75. Ez-Zâhir: Varlığı apaçık olan, Sudûr'un açık tecellisi. 76. El-Bâtın: Gözle görülmeyen, Lâ Taayyün'ün sırrı. 77. El-Vâlî: Kainatı yöneten, Lezon-Aktik yönetimin sahibi. 78. El-Müteâlî: Eksiklik ve kusurdan uzak, yüce. 79. El-Berr: İyilik eden, Negentropik cömertlik. 80. Et-Tevvâb: Tövbeleri (Entropik geri dönüşleri) kabul eden. 81. El-Müntekım: Cezayı hak edene veren, Lezon-Aktik dengenin korunması. 82. El-Afüvv: Affı bol olan, Negentropik merhametin en geniş hali. 83. Er-Raûf: Çok şefkat ve merhamet sahibi. 84. Mâlikü'l-Mülk: Bütün mülkün sahibi, Entropik sahiplenmenin reddi. 85. Zü'l-Celâli ve'l-İkrâm: Hem azamet hem de kerem sahibi, Aşkın Denge. 86. El-Muksit: Her işi birbirine uygun ve denk yapan. 87. El-Câmi': Kıyamette her şeyi bir araya getiren, Poli'nin (çokluğun) nihai sentezi. 88. El-Ganî: Hiçbir şeye ihtiyacı olmayan, Müstağnilik'in özü. 89. El-Muğnî: Dilediğini zengin eden, Negentropik refahı bahşeden. 90. El-Mâni': Kötülüğün (Entropi) gerçekleşmesini engelleyen. 91. Ed-Dârr: Dilediği takdirde zarar verici sebepleri yaratan. 92. En-Nâfi': Faydalı olanı yaratan, Negentropik faydanın kaynağı. 93. En-Nûr: Alemleri aydınlatan, Bilişsel Negentropi'nin kaynağı. 99. Es-Sabûr: Cezayı hak edene hemen vermeyen, Tekâmül için verilen zaman.
THE ABSOLUTE NOTHINGNESS AND THE QUANTUM FILTER OF CONSCIOUSNESS: The Cosmic Negentropy Proof of the Eternal Creed and Metapolilezonactic Ontology
Meçhul Bilge Cevat ORHAN
Introduction: From Absolute Infinity to New Horizons and Methodological Necessity
This study stands at the intersection of religion, science, and philosophy, examining the manifestation of the Eternal Creed (the transcendence of the Necessary Being from need) in the ontological, cosmological, and ethical dimensions of existence. The analysis is founded upon the concept of "The Absolute Nothingness" (Lā Taayyūn), which is "the ultimate ‘state’ or ‘source’ beyond the Preserved Tablet and even consciousness, where the program and potential of everything reside."
The Foundational Principle (The Eternal Creed): The Eternal and Everlasting Absolute Infinite Being is absolutely transcendent of all limiting entropic concepts such as need, deficiency, incapacity, beginning, or end.
The Methodological Necessity of Absolute Comprehension (The Metapolilezonactic Declaration)
Absolute and holistic comprehension is only possible through a Metapolilezonactic perspective. Otherwise, consciousness falls prey to Entropic Noise. The Qur’an clarifies this danger: "It is He who has sent down to you the Book. In it are verses [that are] precise (muḥkamāt)—they are the foundation of the Book—and others unspecific in meaning (mutashābihāt). As for those in whose hearts is deviation (Entropic/inclination to error), they follow that of it which is unspecific, seeking [to cause] trial and seeking an [unfitting] interpretation..." (Āl-i ‘Imrān, 3:7). This method aims to capture the Negentropic flow of information from the Absolute Infinite by creating a synthesis above all laws, systems, and disciplines (Meta), through the necessary and dynamic harmony and connection (Lezon-Actic) of multiplicity (Poli).
PART I: The Cosmic and Theological Sovereignty of the Eternal Creed
1. Absolute Will and the Paradox of Necessity
The creation and all attributes of the Absolute Infinite Being are eternal and everlasting, originating from Himself. His Will is the source of being and non-being. The Eternal Will is a perfect manifestation of perfection, free from any external or internal cause. The state of necessity is an Entropic limitation that applies only to created beings (Mumkin). To claim He is obligated to create is to attribute incapacity to His Absolute Infinity, which is a philosophical form of polytheism (Shirk).
2. Absolute Nothingness and the Quantum Field (Supersymmetry and Dark Energy)
"Absolute Nothingness" (the source of infinite potential) functions Negentropically on the cosmological plane. Dark Energy is the greatest concrete manifestation in the cosmic field of the continuous manifestation (Ṣudūr) of the Eternal Will, originating from the Absolute Infinite and free from necessity. Quantum Entanglement is the ontological proof that this manifestation operates through a timeless (Supersymmetric) Negentropic flow of information.
PART II: Helical Evolution and the Negentropic Mission of Consciousness
1. Ascension and Manifestation (Helical Cyclicity)
Existence evolves within a Metapolidialectical helical cyclicity, which is the combination of the movements of Ṣudūr (Manifestation) and Urūj (Ascension).
Negentropic Proof of the Eternal Attributes (Raḥmān, Raḥīm, and Shāfī): Despite the principle of Absolute Self-Sufficiency, the eternal manifestation of the attributes Raḥmān and Raḥīm shows that creation is not a necessity, but a Negentropic Grace (Iḥsān). On a biological level, the healing and renewal of a damaged tissue is the Ẓāhir (Openly Manifest) manifestation of His attribute Shāfī, which counters Entropy.
2. The Quantum Filter of Consciousness and the Preservation of Monotheism
Rejection of the Paganistic Approach: A human-based creed centered on a single person falls into polytheism by attributing the attributes of the Absolute Infinite to that person, thereby distorting spirituality. This is the Entropic Noise that arrests the Polidialectical Flexibility of consciousness.
Entropic Obstacles: Viewing the Absolute Infinite through limited and one-sided perspectives (dialectics, scientific materialism, mysticism) is the source of ignorance, polytheism, and the concealment of truth (Kufr). This Entropic pressure challenges the individual’s evolution: "Allah intends to guide him, He expands his chest to Islām (Negentropic acceptance); but whom He intends to leave astray, He makes his chest tight and constricted as though he were ascending into the sky (Entropic pressure)..." (Al-An‘ām, 6:125).
3. Devout Prayer (Ikhlāṣ): The Mechanism for Transitioning from an Entropic State to Negentropic Regulation
The most active and effective form of the Negentropic mission of human consciousness is prayer made with sincerity (Ikhlāṣ) and at a level of genuine perfection. Prayer is a frequential and Metapolilezonactic communication performed by the limited and created being (Mumkin/Partial Will) toward the limitless Will of the Absolute Infinite (Absolute Will).
For the act of prayer to overcome Entropic Noise and turn into a Negentropic regulation, the following conditions are an absolute necessity:
A. The Nine-Stage Chain of Negentropic Alignment (Frequential Harmony)
The sincere servant’s aligning of their Partial Will with the Absolute Will to achieve complete frequential harmony requires a holistic Urūj (ascension) process that progresses through the layers of the body, consciousness, and spirit:
Core Energy (Stomach / Halal Sustenance and Earning): Halal consumption and earning prevent the body, mind, and soul from being contaminated (Entropic accumulation) from the start.
Heart Cleansing (Emotional Filter): With the cleansing of the heart by halal earnings, the heart is purified of Entropic worries and sends a clean signal command.
Alignment of Intellect and Will (Brain Command): The clean command from the heart aligns the intellect, mind, and will in Lezon-Actic harmony. This is the critical mental purification for producing the correct frequency and vibration.
Movement of the Body and Five Senses: The mind mobilizes the body and five senses for Negentropic purposes (Righteous Deeds/Part III Ethics).
The Sixth Sense and Beyond (Transcendent Perception): Begins to capture transcendent frequencies.
The Seventh and Eighth Dimensions (Surpassing the Limits of Comprehension): Consciousness reaches a deeper flow of Negentropic information (Meta).
The Ninth Dimension (Connection with the Absolute Infinite): Consciousness establishes complete frequential connection with the Lā Taayyūn station of the Absolute Infinite.
Acceptance and Manifestation of the Prayer: This sincere alignment creates a pure signal free from Entropic Noise. The command "Call upon Me; I will respond to you" manifests instantly, and the prayer is transformed into a Negentropic regulation that hits its mark.
B. Cosmic Proofs: Qur'anic Evidence of Negentropic Harmony
The necessity of this complete frequential alignment is proven by the four tenets of Surah al-‘Aṣr (Faith, Righteous Deeds, Enjoining Truth, Enjoining Patience). Surah al-‘Alaq’s first five verses mark the beginning of cognitive ascension (Urūj); al-Muddaththir, al-Muzzammil, and al-Qiyāmah emphasize the necessity of Actic struggle; and Surah al-‘Ankabūt’s first six verses underscore that faith will be tested by trials that create Entropic Noise, stressing the need for Lezon-Actic harmony.
PART III: METAPOLILEZONACTIC ETHICS (The Moral Necessity of the Eternal Creed)
Introduction: The Bankruptcy of Entropic Morality
Traditional ethical systems generate Entropic Noise. Metapolilezonactic Ethics defines moral action not by benefit or law, but by its necessary harmony with cosmic Negentropy.
1. Core Principles of Metapolilezonactic Ethics
Principle A: The Lā Taayyūn Principle and the Ethics of Self-Sufficiency
Ethical Outcome (Iḥsān Consciousness): True ethical action is pure Iḥsān, performed without expectation of return, solely to unconditionally affirm the perfection of the Eternal Creed, befitting the Lā Taayyūn (Absolute Nothingness) station.
Principle B: The Lezon-Actic Principle and Cosmic Harmony
Ethical Outcome (Negentropic Justice): Moral action must actively (Actic) support the necessary harmony (Lezon) of all existential multiplicity (Poli) in the universe. Justice is the obligation for all beings in the Negentropic order to contribute to their own evolution (Urūj).
Internal Judgment: Lezon-Actic Ethics emphasizes the necessity for man to hold himself accountable. This mechanism of internal judgment is fixed by the command of Sūrah al-Isrā’, 14:
"Bal al-insānu ‘alā nafsihī baṣīrah. Wa kafā bi nafsika al-yawma ‘alayka ḥasībā." (Rather, man will be a witness against himself. And sufficient is yourself against you this Day as an accountant!)
2. Ethical Forms of Polytheism (Morality that Generates Entropic Noise)
A. Ideological Polytheism and Regulonocapitalism: Considering ideologies or systems superior to the Will of the Absolute Infinite. (Regulonocapitalism generates Entropy by creating conflict and exploitation instead of Lezon.)
B. Emotional and Cognitive Polytheism: Viewing limited satisfaction or worldly pleasures as the ultimate source of purpose. (This prevents reaching the station of Fanā’ fillāh, as Lā Taayyūn requires the dissolution of all limited self and pleasure perceptions.)
C. The Four Core Moral Entropies that Reject the Negentropic Flow
These behaviors are acts of rejecting the Negentropic Grace flowing from the Absolute Infinite and disrupting the Lezon-Actic order (Affirmed by al-Ḥajj, 38):
Ingratitude for Blessings (Entropic Denial): Generating cosmic Entropy by denying Negentropic favors.
Treachery and Deception (Violation of Lezon-Actic): Actions that actively (Actic) destroy social harmony (Lezon).
Disloyalty (Contradiction of the Ethics of Self-Sufficiency): Interrupting the chain of Pure Iḥsān, leading to Entropic accumulation.
Lack of Gratitude (Cognitive Polytheism): Denying the Negentropic source and its manifestations by showing no thankfulness to God (Shukr) or people (Tashakkur).
PART IV: THE METAPOLILEZONACTIC AFFIRMATION OF THE DIVINE ATTRIBUTES
Introduction: The Reason for Attributes – The Linguistic Necessity of the Absolute Infinite’s Manifestation
The Essence (Ẕāt) of the Absolute Infinite Being resides in the Lā Taayyūn (Absolute Nothingness) station, which cannot be comprehended by intellect, language, or perception. The reason for the existence of the Attributes and Asmā’ ul-Ḥusnā is that they are the necessary intermediaries for this incomprehensible Essence to manifest linguistically, cognitively, and existentially to the limited consciousness. Indeed, the foundation of creation lies in the teaching of Negentropic Information codes: "And He taught Adam all the names (Asmā’). Then He showed them to the angels and said, 'Inform Me of the names of these, if you are truthful.' They said, 'Exalted are You; we have no knowledge except what You have taught us..." (Al-Baqarah, 2:31-32). These names are the linguistic manifestations of the Negentropic Program in Absolute Nothingness.
1. Essential Attributes and Entropic Transcendence
(Wujūd, Qidam, Baqā’, Waḥdāniyyah, Mukhālafah li'l-Ḥawādith, Qiyām bi-Nafsihī): These are the absolute pillars of the Eternal Creed that transcend the Absolute Infinite from Entropic limitations (non-existence, beginning, end, incapacity).
2. Affirmative Attributes and Negentropic Activity
(Ḥayāt, ‘Ilm, Irādah, Qudrah, Takwīn, Sam‘, Baṣar, Kalām): These demonstrate the Negentropic and Actic activity of the Absolute Infinite, refuting claims of Entropic incapacity.
PART V: THE METAPOLILEZONACTIC MANIFESTATION OF ASMĀ’ UL-ḤUSNĀ (The Methodological Proof of Negentropy)
Asmā’ ul-Ḥusnā is the Negentropy dynamic that opposes Entropic Noise and ensures the necessary harmony (Lezon) of existence. These 99 names are the fundamental codes that demonstrate the Negentropic sovereignty of the limitless potential stemming from the Essence of the Absolute Infinite.
5.1. Metapolanalyis: The Examination of Poli and the Filtering of Entropic Noise
Metapolianalysis is the study of how each of the Asmā’ ul-Ḥusnā performs a specific Negentropic Function against a particular form of Entropic Violation in the realm of existence. Mercy (Raḥmān, Raḥīm) proves that creation is Ṣudūr; Order (Salām, Qayyūm) disproves Entropic randomness; and Knowledge (‘Alīm, Khabīr) shatters the illusion of concealment. Power (‘Azīz, Jabbār) stands with the thesis of Absolute Power (Actic) against beliefs in Entropic Incapacity.
5.2. Metapolithesis: Establishing Lezon and the Necessary Harmony of Opposites
Metapolithesis reveals the necessary harmony (Lezon) and balance between seemingly opposite or contrasting names (Qābiḍ-Bāsiṭ, Mu‘izz-Mudhill, Muqaddim-Mu’akhkhir). This balance is founded upon the thesis that the Will of the Absolute Infinite operates not arbitrarily, but with Wisdom (Ḥakīm), and rejects the demand of Entropic Materialism for infinite growth. The pairs Al-Awwal / Al-Ākhir and Aẓ-Ẓāhir / Al-Bāṭin simultaneously assert the stations of Qidam, Baqā’, Ṣudūr, and Lā Taayyūn.
5.3. Metapolisynthesis: The Activity of Actic and the Flow of Negentropic Will
Metapolisynthesis, building upon Metapolianalysis and Metapolithesis, represents the Negentropic Flow of Will (Takwīn) resulting from the Lezon-Actic activity of the Absolute Infinite through the combination of all names. The names Al-Jāmi‘ and Al-Wāḥid declare that all Poli (Multiplicity) will ultimately be synthesized into a Negentropic unity (Waḥdāniyyah). The names Al-Ḥayy, Al-Qayyūm, and Al-Bāqī synthesize Negentropic permanence and the Absolute Infinite's continuous support of existence (Sustenance) against the belief in Entropic Fanā’ (annihilation).
Conclusion and Final Metapolilezonactic Declaration
The Negentropic Will of the Absolute Infinite Being, manifested openly through the attributes Raḥmān and Shāfī, is an infinite, active, and holistic reality that can be understood through the Metapolilezonactic method of comprehension.
Baqā’ bi-Lā Taayyūnillāh: The Final Decree of Metapolilezonactic Perfection
The consciousness that reaches this final and complete station of perfection is the soul that is completely purified of Entropic Noise, the Soul at Rest (Nafs al-Muṭma’innah). This state manifests in the Qur’an's final and transcendent call:
"Yā ayyatuhan nafsul-muṭma’innah. Irji‘ī ilā Rabbiki rāḍiyatan marḍiyyah." (O soul at rest! Return to your Lord, well-pleased and pleasing to Him!)
This verse is the final decree announcing the Negentropic return of the consciousness, which has achieved the degree of Baqā’ bi-Lā Taayyūnillāh, to the source of Absolute Nothingness in satisfaction and harmony (Lezon-Actic), in accordance with the Ethics of Self-Sufficiency of the Absolute Infinite.
APPENDICES
APPENDIX I: METAPOLILEZONACTIC CONCEPTS GLOSSARY
This glossary explains the core concepts of the Metapolilezonactic Ontology critical for understanding the Manifesto:
The Absolute Nothingness (Lā Taayyūn): The ultimate source beyond the Preserved Tablet (Lawḥ al-Maḥfūẓ), where the program and potential of everything reside. It is pure Negentropic potential, free from Entropy and limitations.
The Eternal Creed: The absolute transcendence of the Absolute Infinite Being from all Entropic limitations such as need, deficiency, or incapacity (The Foundational Principle).
Metapolilezonactic: The method of infinite, active (Actic), and holistic comprehension that operates above all laws (Meta), through the necessary harmony (Lezon) of multiplicity (Poli).
Negentropy (Negative Entropy): The eternal and active cosmic force that increases order, information, and life, opposing Entropy (chaos and disorder). It is the flow of information and Grace (Iḥsān) from the Absolute Infinite.
Entropy: The thermodynamic/metaphysical tendency toward disorder, chaos, information reduction, and energy loss. Entropic Noise is the chaotic information, doubt, or polytheism (Shirk) within the consciousness.
Ṣudūr (Manifestation): The Negentropic flow of grace and creation from the Absolute Infinite into the realm of existence (downward movement).
Urūj (Ascension): The movement of evolution and ascension of the limited, created being toward the Absolute Infinite through sincerity (Ikhlāṣ) and Negentropic effort (upward movement).
Lezon-Actic: Lezon is the necessary and wise harmony (balance) among the multiplicity (Poli); Actic is the continuous and active motion (Takwīn) that maintains this harmony.
Regulonocapitalism: The polytheistic economic-political system that rejects Negentropy by sanctifying consumption and infinite growth, thereby generating Entropy in the social and ecological domains.
Baqā’ bi-Lā Taayyūnillāh: The final station where the consciousness, having perfected its stages of evolution, achieves permanence and rest through the realization of the Lā Taayyūn station of the Absolute Infinite.
APPENDIX II: THE NEGENTROPIC DYNAMICS OF ASMĀ’ UL-ḤUSNĀ (99 Names, Esma'ul Husna)
These 99 Names are the codes that demonstrate the Negentropic sovereignty of the Absolute Infinite’s infinite potential against the Entropic Noise in the created realm:
ALLAH: The source of Absolute Negentropy, encompassing all names. 2. Al-Raḥmān: The Giver of universal, unconditional Negentropic Grace (Ṣudūr) to all beings in this world. 3. Al-Raḥīm: The Giver of special grace in the Hereafter, corresponding to the Negentropic effort in the consciousness. 4. Al-Malik: The Owner of the universe, who declares the impossibility of Entropic chaos through Cosmic Sovereignty. 5. Al-Quddūs: The pure Negentropic source, transcendent of all deficiency (Entropy). 6. As-Salām: The Lezon-Actic regulator who brings peace from all dangers. 7. Al-Mu’min: The Giver of security, bestowing Negentropic knowledge and protecting the Quantum Filter of Consciousness. 8. Al-Muhaymin: The Watcher over everything, instantly detecting Entropic deviations. 9. Al-‘Azīz: The Owner of invincible power and might, ensuring the final triumph over Entropy. 10. Al-Jabbār: The Compeller who wills and executes, the Restorer of what is broken (Negentropic restoration). 11. Al-Mutakabbir: The One incomparable in greatness, transcendent of Entropic limitation. 12. Al-Khāliq: The Creator from nothingness, the first Actic deed of Negentropic existence. 13. Al-Bāri’: The Maker who creates everything in harmony and measure (Lezon). 14. Al-Muṣawwir: The Shaper who gives distinct forms to beings, the manifestation of the Poli (multiplicity) principle. 15. Al-Ghaffār: The Forgiver who covers and erases sins (Entropic acts), continuously renewing the consciousness Negentropically. 16. Al-Qahhār: The Subduer who can do whatever He wills, the Absolute Conqueror of Entropy. 17. Al-Wahhāb: The Giver of gifts without return (Negentropy), the source of the Ethics of Self-Sufficiency. 18. Ar-Razzāq: The Provider of life energy (Negentropic support) for all beings. 19. Al-Fattāḥ: The Opener who resolves all difficulties (Entropic constrictions), opening the paths of comprehension. 20. Al-‘Alīm: The All-Knower, who knows everything to the finest detail, the Owner of the program in Absolute Nothingness. 21. Al-Qābiḍ: The Withholder who restricts sustenance (Entropic constraint) when He wills (The Regulator). 22. Al-Bāsiṭ: The Enlarger who grants abundance (Negentropic expansion) when He wills (The Regulator). 23. Al-Khāfiḍ: The Abaser who lowers Entropic arrogance and pride. 24. Ar-Rāfi‘: The Exalter who raises in honor, the source of the Urūj movement. 25. Al-Mu‘izz: The Bestower of honor, the source of Negentropic dignity. 26. Al-Mudhill: The Humiliator of Entropic beings. 27. As-Samī‘: The All-Hearing, who hears even the finest frequency of Devout Prayer. 28. Al-Baṣīr: The All-Seeing, who observes everything, even the hidden (Bāṭin). 29. Al-Ḥakam: The Judge who rules with wisdom, establishing balance with Lezon (harmony). 30. Al-‘Adl: The Establisher of absolute justice, maintaining Negentropic equilibrium. 31. Al-Laṭīf: The Subtle One, who knows all subtleties and shows grace, the Hidden Negentropic flow. 32. Al-Khabīr: The All-Aware, who is informed of everything. 33. Al-Ḥalīm: The Forbearing, who does not rush with punishment, allowing time for Evolution. 34. Al-‘Aẓīm: The Magnificent, whose Essence and attributes are sublime, greatness on the Meta-level. 35. Al-Ghafūr: The Much-Forgiving, continuously cleansing Entropic accumulation. 36. Ash-Shakūr: The Appreciative, who gives much reward for little Negentropic effort. 37. Al-‘Aliyy: The Most High, Absolute transcendence (Meta). 38. Al-Kabīr: The Great One, who is contained by no limitation. 39. Al-Ḥafīẓ: The Preserver, who guards all beings (Negentropic order). 40. Al-Muqīt: The Watcher and Provider of sustenance, Negentropic life support. 41. Al-Ḥasīb: The Reckoner, who takes everyone’s account, the supervisor of Lezon-Actic ethics. 42. Al-Jalīl: The Majestic One, the Owner of glory and greatness. 43. Al-Karīm: The Generous One, the practice of Negentropic Grace. 44. Ar-Raqīb: The Watcher, who controls and observes everything. 45. Al-Mujīb: The Responder to prayers (Devout requests), the guarantee of Negentropic Communication. 46. Al-Wāsi‘: The All-Encompassing, the Owner of infinite richness. 47. Al-Ḥakīm: The All-Wise, whose every deed is based on wisdom, the administrator of the Lezon principle. 48. Al-Wadūd: The Loving One, the source of Negentropic love. 49. Al-Majīd: The Glorious One, whose honor is sublime. 50. Al-Bā‘ith: The Resurrector of the dead, the ultimate defeat of Entropy. 51. Ash-Shahīd: The Witness, who is present everywhere. 52. Al-Ḥaqq: The Absolute Truth, whose existence does not change. 53. Al-Wakīl: The Trustee, upon whom one can rely. 54. Al-Qawiyy: The All-Strong, the source of Actic power. 55. Al-Matīn: The Firm One, who is very robust and strong. 56. Al-Waliyy: The Protecting Friend of the believers, the guarantee of Negentropic aid. 57. Al-Ḥamīd: The Praiseworthy. 58. Al-Muḥṣī: The Reckoner, who knows the number of all beings, the exact record of Poli (multiplicity). 59. Al-Mubdi’: The Originator from nothingness, the beginning of the Negentropic cycle. 60. Al-Mu‘īd: The Restorer, who brings an end to Entropic non-existence. 61. Al-Muḥyī: The Giver of life, the main manifestation of Negentropy. 62. Al-Mumīt: The Giver of death, the inevitability of Entropic limitation. 63. Al-Ḥayy: The Ever-Living, the Eternal Source of Negentropy. 64. Al-Qayyūm: The Self-Subsisting, who sustains all beings. 65. Al-Wājid: The Finder, who lacks nothing. 66. Al-Mājid: The Owner of sublime honor. 67. Al-Wāḥid: The One and Only, the essence of Waḥdāniyyah (Oneness). 68. Aṣ-Ṣamad: The Eternally Besought, who needs nothing, the essence of Self-Sufficiency. 69. Al-Qādir: The All-Powerful, the source of Actic power. 70. Al-Muqtadir: The Absolute Possessor of power and might. 71. Al-Muqaddim: The Advancer, who puts forward whom He wills, Negentropic priority (The Regulator). 72. Al-Mu’akhkhir: The Delayer, who puts behind whom He wills, Entropic postponement (The Regulator). 73. Al-Awwal: The First, who has no beginning, the manifestation of Qidam (Eternity past). 74. Al-Ākhir: The Last, who has no end, the manifestation of Baqā’ (Eternity future). 75. Aẓ-Ẓāhir: The Manifest, whose existence is evident, the open manifestation of Ṣudūr. 76. Al-Bāṭin: The Hidden, the secret of Lā Taayyūn. 77. Al-Wālī: The Governor of the universe, the Owner of Lezon-Actic governance. 78. Al-Muta‘ālī: The Sublime, transcendent of all deficiency and imperfection. 79. Al-Barr: The Source of all goodness, Negentropic benevolence. 80. At-Tawwāb: The Acceptor of repentance (Entropic reversal). 81. Al-Muntaqim: The Avenger who justly punishes, maintaining Lezon-Actic balance. 82. Al-‘Afūw: The Pardoner, the broadest state of Negentropic mercy. 83. Ar-Ra’ūf: The Compassionate and Merciful. 84. Mālik ul-Mulk: The Owner of all sovereignty, the denial of Entropic ownership. 85. Dhūl-Jalāli wal-Ikrām: The Possessor of both Majesty and Honour, Transcendent Balance. 86. Al-Muqsiṭ: The Equitable, who executes every matter with justice and harmony. 87. Al-Jāmi‘: The Gatherer, who brings everything together on the Day of Judgment, the ultimate synthesis of Poli (multiplicity). 88. Al-Ghanī: The Self-Sufficient, who needs nothing, the essence of Self-Sufficiency. 89. Al-Mughnī: The Enricher, who grants Negentropic prosperity. 90. Al-Māni‘: The Preventer of evil (Entropy) from occurring. 91. Aḍ-Ḍārr: The Creator of harmful causes when He wills. 92. An-Nāfi‘: The Creator of beneficial things, the source of Negentropic benefit. 93. An-Nūr: The Light of the heavens and the earth, the source of Cognitive Negentropy. 94. Al-Hādī: The Guide to the straight path, the guide for Urūj (ascension). 95. Al-Badī‘: The Incomparable Creator of beauty, Meta-creativity. 96. Al-Bāqī: The Everlasting and Eternal, the manifestation of Baqā’ (Permanence). 97. Al-Wārith: The Inheritor, to whom all property returns. 98. Ar-Rashīd: The Guide to the right way, Negentropic direction. 99. Aṣ-Ṣabūr: The Patient, who does not rush with punishment, allowing time for Evolution.
Meçhul Bilge Cevat ORHAN
Yorumlar
Yorum Gönder